Förtöjning av båten är viktig för att undvika skador på din egen båt, grannens båt eller skador som kan uppstå på bryggan. Nedan följer olika exempel på förtöjning, bryggfender, fenderlist och splitsad ögla.
Förtöjning
Nedan följer skisser på hur du lämpligast förtöjer båten vid Y-bommar. Skisserna visar både kontonental förtöjning (bom på båtens ena sida) och enkel förtöjning (bom på båtens båda sidor).
Dessa skisser kommer du också finna på anslagstavlan vid respektive brygga samt på den stora anslagstavlan nere vid hamnen.
Om bommen är längre än båten kan det vara nödvändigt, för att lättare komma ombord, att dra extra linor från aktern till bommens främre del.
Enkel förtöjning.
Kontinental förtöjning.
Förtöjning vid Y-bom när båten är längre än bommen.
Bryggfender
Bryggfender är till för att du inte ska skada din båt om du skulle komma för fort mot bryggan när du ska lägga till. Vi använder T-järn längsgående på våra bryggor, så att vi vid behov kan flytta våra bommar i sidled för att göra platserna större eller mindre. Därför rekommenderar vi en bryggfender av denna typ. Den passar väl till profilen på våra T-järn.
Fenderlist
Precis som bryggfendern hjälper den dig att skydda din båt när du ska lägga till.
Du kan också använda den utmed bommen om du så önskar. Du sätter fast den med buntband.
Exempel på fenderlist och hur du placerar dem.
Fendrar
Splitsad ögla
Schackel i metall får ej användas för att fästa förtöjningslinor i beslag på bommar eller bryggor, då de orsakar slitage. Använd förtöjningslinor med splitsad ögla, se bild.